Когато обжалват пред КЗК решения, действия или бездействия на възложители на обществени поръчки, жалбоподателите задължително следва да посочат електронен адрес за контакт, а ако разполагат с такъв – и факс. В противен случай, уведомленията до тях от страна на КЗК се считат за надлежно извършени чрез публикуване единствено на съобщение в официалната интернет страница на комисията. Това правило важи и в случаите на установени нередовности на жалбата и крие риск за жалбоподателите да пропуснат предприемането на нужните процесуални действия в рамките на кратките преклузивни срокове по ЗОП и съответно – да им бъде отказано образуването на производство. С това обжалваното решение, действие или бездействие на възложителя би се стабилизирало, т.е. същото ще влезе в сила и ще бъде обвързващо за адресатите си. Освен за жалбоподателите, изискването за предоставяне на електронен адрес за контакт (и факс – ако има такъв) важи и за останалите страни в производството пред КЗК.
Промените в нормативната уредба
Законовите промени от юни 2018 г. в регламентацията относно връчванията доведоха до редица откази за образуване на производства пред КЗК. До юни 2018 г. разпоредбите на ЗОП предвиждаха като възможност съобщенията и призовките до страните да бъдат връчвани от КЗК и на посочените от тях електронен адрес или факс. За да се премине към уведомяване чрез съобщение в официалната интернет страница на комисията, законът предвиждаше – първо, страните да не са предоставили факс или електронен адрес за контакт и второ, да не са намерени на посочения от тях административен адрес.
Съгласно действащата след 12.06.2018 г. нормативна уредба (чл. 210, ал. 2 от ЗОП) страните се смятат за уведомени, а призовките или съобщенията – за връчени, ако са им изпратени на посочените от тях електронен адрес или факс, ако има такъв; когато страните не предоставят факс или електронен адрес за контакт, те се смятат за уведомени чрез публикуване на съобщение в публичния регистър на официалната интернет страница на Комисията за защита на конкуренцията. С предприетото изменение отпадна условието КЗК първо да е предприела действия по уведомяване на страната чрез съобщение до нейния административен адрес.
Електронният адрес като способ за призоваване и връчване на съобщения
Електронният адрес е способ за призоваване и връчване на съобщения, както по чл. 210 ЗОП, така и по чл. 61, ал. 2 АПК. Съгласно практиката на ВАС, това е законен начин на кореспонденция между правните субекти, още повече, когато се касае за специфичната динамична материя в областта на обществените поръчки, която изисква бързина и кратки срокове за разглеждане и произнасяне по постъпили жалби срещу актове на възложители. Страната следва да уведоми писмено КЗК за своя електронен адрес, в противен случай не би могла да докаже, че е изпълнила законовото си задължение да предостави такъв. Така например страната не може да се позове на твърдение, че на място в деловодството на КЗК е съобщила за своя електронен адрес или факс за връзка (в този смисъл е Определение № 12691 от 19.10.2018 г. по адм. д. № 12702/2018 г., ІV отд. на ВАС). КЗК е задължена да изпраща уведомленията на изрично посочения от страната електронен адрес и няма правомощие служебно да издирва такъв, като например да прави справки по партидата на лицето в Търговски или в друг публичен регистър. В случай че съобщението бъде изпратено на служебно издирен от КЗК електронен адрес, а не на изрично посочения от страната такъв, уведомлението не следва да се счита за надлежно извършено.
Съгласно практиката на КЗК и ВАС, ирелевантно за редовността на връчването е обстоятелството, че съобщението не се изпраща от електронен адрес, фигуриращ на официалната страница на КЗК, доколкото няма такова специално изискване в ЗОП (в този смисъл е Определение № 4830 от 16.04.2018 г. по адм. д. № 1435/2018 г., 5 чл. с-в на ВАС). Автоматично генерираното електронно съобщение, потвърждаващо успешното доставяне на уведомлението, е доказателство за надлежното връчване до посочения от страната електронен адрес.
Условия за надлежно връчване чрез съобщение в публичния регистър на официалната интернет страница на КЗК и правни последици
Когато страните не предоставят факс или електронен адрес за контакт, те се смятат за уведомени чрез публикуване на съобщение в публичния регистър на официалната интернет страница на Комисията. В този случай, ако страната не следи публичния регистър, рискува да не узнае своевременно необходимостта от предприемане на конкретни процесуални действия. Публикуването на съобщение в публичния регистър на КЗК поставя началото на броене на съответните законови срокове – като например за подаване на жалба срещу акта на КЗК пред ВАС, за отстраняване на нередовности в жалбата (чрез внасяне на дължима държавна такса, представяне на пълномощно) и др.
автор: адв. Кристина Терзийска,
член на екипа на КК „Велинов и партньори“